Dé dating trends voor 2024: ‘Self-Love Renaissance’, ‘Wanderlove’ en zoveel meer!

Fruitz neemt een kijkje in het dating leven van 1.000 Belgische jongeren

Terwijl de laatste swipes, matches en dates van 2023 momenteel plaatsvinden, neemt Fruitz alvast een kijkje in de toekomst. Als go-to gids voor alles wat daten betreft, ondervroeg de dating app voor het tweede jaar op rij 1.000 Belgische jongeren om de trends van het komende jaar te identificeren. Van ‘Pal Power’ tot ‘Self-Love Renaissance’, het belooft weer een boeiend dating jaar te worden! Benieuwd wat 2024 voor jou in petto heeft?

Met 2024 die voor de deur staat, blikken we stiekem al eens vooruit naar wat het volgende jaar op liefdesgebied voor ons in petto heeft. De dating app Fruitz, waarbij je aan de hand van vier fruiticoontjes (kers, druif, watermeloen en perzik) kan duidelijk maken waar je naar op zoek bent, heeft duizend Belgische jongeren ondervraagd* om met behulp van hun inzichten een blik te werpen op de toekomst van daten. Ontdek dé zes dating trends die ons dating leven in 2024 zullen bepalen hieronder. Spoiler alert: love will be in the air!

1. Wanderlove

Wanderlove is één van de dating trends in 2024 die de (liefdes)kaart opnieuw tekent. Belgische Gen Z omarmt in toenemende mate het idee van liefde buiten de vertrouwde stadsgrenzen. Ondanks de nog steeds heersende overtuiging dat langeafstandsrelaties minder kans op succes hebben, wijst Fruitz' onderzoek uit dat maar liefst 61% van de Belgische Gen Z bereid is om te verhuizen naar een andere stad voor de liefde. Verbluffend genoeg overweegt zelfs één op de drie (35%) een sprong over de grenzen naar een ander land. Volgens één op twee (53%) bieden de fysieke beperkingen van een langeafstandsrelatie zelfs kans tot meer emotionele intimiteit, iets wat Gen Z als uiterst belangrijk beschouwt. Jongeren dromen dus grenzeloos van romantische connecties die verder reiken dan de geografische beperkingen.

2. Self-Love Renaissance

Gen Z omarmt met open armen een nieuw dating tijdperk: Self-Love Renaissance. Deze generatie staat bekend om haar nadruk op selflove en in 2024 wordt deze trend nog prominenter. Maar liefst drie op vijf Belgische Gen Z (58%) neemt actief de tijd voor zelfreflectie en persoonlijke groei, terwijl één op twee (52%) op diverse manieren investeert in hun fysieke, emotionele en mentale welzijn. Een opvallende 80% van hen gelooft stellig dat het ontwikkelen van zelfliefde een gunstige invloed heeft op de kwaliteit van een relatie. In het komende jaar staat Self-Love Renaissance dan ook hoog op de agenda, waarbij selflove met recht op de eerste plaats komt in de zoektocht naar gezonde en bloeiende connecties.

3. Cosmic Coupling

Al eeuwenlang zoekt de mensheid haar toevlucht tot de sterren om de raadsels van het leven te doorgronden, en het lijkt erop dat de Gen Z-generatie haar weg gevonden heeft naar deze trend. Hoewel uit de Fruitz-studie blijkt dat slechts 39% van de Belgische Gen Z hun sterrenbeeld raadpleegt, gelooft toch één op vier dat bepaalde sterrenbeelden beter bij elkaar passen. Een interessante ontwikkeling die het komende jaar centraal zal staan, met een diepgaande verkenning van hoe astrologie een rol kan spelen in zowel ons dating leven als ons dagelijks bestaan. Fruitz, altijd klaar om in te spelen op de nieuwste trends, lanceert daarom in samenwerking met Zodia, een Astrologie-app, een gloednieuwe sterrenbeelden-functie. Dit betekent dat Fruitz-gebruikers in 2024 nog meer kunnen ontdekken over de intrigerende relatie tussen astrologie en daten! Benieuwd wat de sterren in petto hebben?

4. Swouple Era

In een wereld waarin de vraag "Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?" vaak ongemakkelijke stiltes veroorzaakt, lanceerde Fruitz eerder dit jaar de term 'swouple', een samensmelting van 'swiping' en 'couple' om koppels te beschrijven die elkaar via een dating app hebben ontmoet. Want wist je dat Amerikaans onderzoek aantoont dat maar liefst één op vijf stellen jonger dan dertig elkaar online vindt? Echter ervaren velen nog steeds een zekere verlegenheid bij het vertellen van hun liefdesverhaal, maar het is opvallend dat de jongere generatie zorgt voor een broodnodige shift: maar liefst 68% van de bevraagden durft zonder aarzeling te vertellen dat ze hun (ex-)partner hebben ontmoet via een app. Bereid je dus maar voor, want 2024 wordt overduidelijk het jaar van de swouples!

5. Pal Power

In 2024 worden onze vrienden de onmisbare metgezellen tijdens ons dating avontuur en spelen ze de rol van perfecte sidekick. In een wereld waarin het sociale leven zich steeds meer online afspeelt, worden we ook steeds opener over onze digitale ontmoetingen. Een opmerkelijke 63% van de ondervraagde Gen Z voelt zich comfortabel om alle ins en outs van hun dating leven met vrienden te bespreken. Daarbovenop gelooft 68% dat het gezond is om relatieperikelen te bespreken met vrienden en zelfs 66% Belgische Gen Z geeft aan dat effectief te doen. Bijna de helft van de Belgische Gen Z (44%) is er stellig van overtuigd dat hun vrienden precies weten welke eigenschappen ze zoeken in een partner. Het is dus niet verwonderlijk dat we ons in 2024 nog meer zullen laten leiden door onze vrienden op vlak van daten en hun advies zullen opvolgen om de juiste date te vinden.

6. Stigma Smashing

Welkom in het tijdperk van Stigma Smashing! Gen Z, bekend om het doorbreken van taboes, zet deze trend krachtig voort in de dating wereld. Bijna de helft van hen (48%) identificeert zich als ruimdenkend in hun keuze van dating partners en intieme relaties. Wat opvalt is de overtuiging van bijna 7 op 10 Gen Z'ers (68%) dat seksualiteit uniek is en niet in strikte categorieën past. Voor 56% is het zelfs van groot belang dat de samenleving seksuele diversiteit en inclusiviteit omarmt, zoals de representatie in boeken en films of onderwijs op scholen. Binnen de Belgische Gen Z voelt de helft ​ zich comfortabel genoeg om openlijk te praten over hun seksualiteit en verlangens. Deze open-minded trend gaat ook verder dan de traditionele opvattingen over seks, waarbij niet alleen penetrerende (90%), orale (70%) en anale seks (69%) als belangrijk worden beschouwd, maar ook handseks (59%) en het gebruik van seksspeeltjes (52%) worden erkend als integrale aspecten van seks. De jongere generatie herdefinieert wat seks inhoudt, en omarmt seksualiteit en intimiteit als iets veelzijdigers en subjectievers. Laten we 2024 omdopen tot het jaar waarin we alle taboes op vlak van daten doorbreken!

 

*Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Fruitz tussen 6 en 20 november 2023 bij 1000 Belgen tussen de 18 en 34 jaar representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma.

 

Download hier de beelden in hoge resolutie

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Fruitz

Fruitz werd in 2017 opgericht in Parijs door Julian Kabab, Fabrice Bascoulergue, Arnaud Ruols en mee bedacht door Charles Bail. De app ontpopte zich al snel tot een van de snelst groeiende dating apps in Europa en moedigt open en eerlijke communicatie van dating intenties aan door middel van vier speelse fruitmetaforen: kersen, druiven, watermeloenen en perziken.
Fruitz werd in februari 2022 overgenomen door Bumble Inc., het moederbedrijf van Bumble, Badoo en nu Fruitz. Het Bumble-platform geeft gebruikers de kans om elkaar te leren kennen en evenwichtige, gezonde relaties op te bouwen.
Bumble werd in 2014 opgericht door CEO Whitney Wolfe Herd en was een van de eerste dating apps die vrouwen voorop stelt. Badoo, opgericht in 2006, is een van de pioniers op gebied van web- en mobiele dating producten.