Dit zijn volgens Fruitz dé dating trends voor 2023!

20/12/2022 - Dat er afgelopen jaar heel wat gedatet werd kan wel beaamd worden, want we keerden eindelijk terug naar een normaler leven en het datingleven, zoals we dat voordien altijd gekend hebben, kon weer van start gaan. Toch heeft de crisis een zekere stempel gedrukt op onze dating gewoontes. Hoe zal zich dit volgend jaar verder zetten en waaraan mogen we ons verwachten op romantisch vlak? Datingapp Fruitz ondervroeg 1000 Belgische Gen-Z’ers en voorspelt de vijf trends die het aanstaande datingavontuur in 2023 zullen bepalen.

Nu 2023 alvast om de hoek loert, is het tijd om stiekem al eens vooruit te piepen wat het komende jaar op liefdesgebied voor ons in petto heeft. Om je voor te bereiden op een nieuw jaar vol swipes en matches, schuift Fruitz vijf dating trends naar voren die we mogelijks kunnen spotten tijdens de komende twaalf maanden. De datingapp, waarbij je aan de hand van vier fruiticoontjes (kers, druif, watermeloen en perzik) kan duidelijk maken waar je naar op zoek bent, heeft duizend Belgische Gen Z’ers ondervraagd* om met behulp van hun inzichten enkele trends te voorspellen die het datingleven van 2023 zullen bepalen. Spoiler alert: love will be in the air!


Klik hier voor meer info over Fruitz

1. Hardballing & Soul Searching
De term hardballing, waarbij iemand duidelijk is over de verwachtingen van een relatie, werd vorig jaar het leven ingeroepen en zal volgens Fruitz in 2023 meer dan ooit aanwezig zijn. Jongeren weten goed wat ze willen, want maar liefst 88% van de respondenten konden duidelijk aangeven waar ze momenteel naar op zoek zijn, of dat nu een onenightstand of een leuke date is. Zo is bijna de helft (46%) van de jonge singles klaar voor een serieuze relatie.

Sinds de pandemie denken jongeren bewuster na over daten en maken ze meer rationele keuzes met wie en wanneer ze op date gaan. Één op drie Belgische Gen Z is bijvoorbeeld nog nooit op date geweest en denkt eerst goed na vooraleer toe te stemmen voor een date. Deze 'soul searching'-trend is duidelijk aanwezig onder Gen Z'ers en houdt niet alleen in dat je weet wat je echt wilt, maar eerst jezelf en je eigen ziel leert kennen vooraleer je met duidelijke intenties kan gaan daten. Fruitz biedt hiervoor het perfecte platform, want het doel van de app is om het daten minder complex te maken door gebruikers duidelijk te laten zijn over hun intenties.

 

2. Sex Recession Generation
Je gelooft het misschien niet, maar seks blijkt niet de nummer één prioriteit te zijn van Gen Z tijdens het daten. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat deze groep ook beduidend minder seks heeft dan andere generaties. In België wacht 30% minstens vier tot zes dates voordat ze over hun seksuele verwachtingen en verlangens praten. Slechts 7% van de bevraagden zou het onderwerp onmiddellijk laten vallen tijdens een eerste afspraakje. De verklaring? Er valt nog zoveel meer te bespreken vooraleer je aan dit onderwerp toekomt. Gen Z'ers zijn niet hoofdzakelijk gefocust op seks en nemen dus graag de tijd om het eerst over andere zaken te hebben alvorens dit onderwerp aan te halen tijdens een date.

 

3. Emotionship
Gen Z stapt meer en meer af van uiterlijke of fysieke eigenschappen en gaat tijdens de zoektocht naar een date of partner eerder op zoek naar een emotionele connectie en verbondenheid. Gevraagd naar hun top drie persoonlijkheidseigenschappen in een date of partner worden respect (47%), trouw (42%) en gevoel voor humor (28%) het vaakst benoemd. Oppervlakkige en stereotype gedachtegangen zijn passé en de mindset over body positivity is een belangrijk gegeven voor Belgische Gen Z om iemand te daten. Zo date de meerderheid (67%) het liefst iemand die openstaat voor alle lichaamstypes en niet op zoek is naar stereotype uiterlijke schoonheden.

 

4. Stigma Smashing
De Gen Z-generatie staat erom bekend taboes te doorbreken en meer open minded te zijn over onderwerpen die door de rest van de maatschappij vaak stilgezwegen worden, zoals bijvoorbeeld mentale gezondheid. En dat vertaalt zich ook naar hun dating leven: maar liefst 82% vindt het belangrijk om met een date of partner over mentale gezondheid te kunnen praten. Gevraagd naar hun top drie van personen bij wie ze zich hierbij het meest op het gemak voelen, komen de vriendengroep (50%), de partner (49%) en hun ouders (37%) het vaakst naar boven. Jongeren willen graag eerlijk over hun mentale gezondheid kunnen praten met een date en het cliché om enkel met een therapeut of dokter hierover te praten wordt aan de kant geschoven.

 

5. Wallet Watching
De stijgende inflatie heeft zowat elk aspect van het dagelijkse leven duurder gemaakt en heeft ertoe geleid dat jongeren hun uitgaven tijdens het datingavontuur meer in de gaten moeten houden en zelfs mogelijks herzien. De meerderheid (53%) van de bevraagde jongeren wil maximum 50 euro spenderen aan een date, wat aantoont dat ze ondanks de crisis willen blijven investeren in dit aspect van hun leven. Toch zegt één op vijf maximaal 25 euro te willen spenderen en zien we een duidelijke trend waarbij er gezocht wordt naar goedkopere alternatieven. 40% verkiest ook om de rekening te splitsen, om het daten zo toch wat betaalbaarder te maken. Gen Z gaat dus niet minder daten door de hoge levenskost, maar gaat op zoek naar nieuwe manieren van daten die portemonnee-vriendelijk zijn. Fruitz to the rescue hier, want de datingapp lijstte enkele budgetproof date-ideeën op waarbij de portefeuille van de jongeren gespaard blijft. 

 

Het voorbije jaar was kortweg gezegd een druk en overweldigend jaar. Alles kon weer, iedereen kwam weer buiten en fysieke en face-to-face dating prikkels waren weer aanwezig. De COVID-crisis heeft een grote impact gehad op hoe we het datingavontuur na de lockdown ervoeren. Hoe het er voordien losser aan toe ging, stellen jonge Gen Z’ers duidelijkere grenzen en verwachtingen op tijdens het daten en voorspelt Fruitz dat hardballing populairder dan ooit zal zijn. Onderwerpen, zoals mental health, die eerder een onbesproken taboe waren worden een hot topic en jongeren gaan massaal op zoek naar goedkopere manieren van daten. Het belooft weer een interessant dating jaar te worden en de datingapp Fruitz helpt je hierbij graag op weg!

 

*Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Fruitz tussen 1 en 13 december 2022 bij 1000 Belgen tussen de 18 en 26 jaar representatief op taal, geslacht en diploma.

 

Download hier de beelden in hoge resolutie

 

Voor bijkomende informatie, beelden of interviews, aarzel niet om ons te contacteren.
Walkie Talkie
Axelle Fraeye - axelle@talkie.be
Maureen Richard - maureen@talkie.be


OVER FRUITZ
Fruitz werd in 2017 opgericht in Parijs door Julian Kabab, Fabrice Bascoulergue, Arnaud Ruols en mee bedacht door Charles Bail. De app ontpopte zich al snel tot een van de snelst groeiende dating apps in Europa en moedigt open en eerlijke communicatie van dating intenties aan door middel van vier speelse fruitmetaforen: kersen, druiven, watermeloenen en perziken.
Fruitz werd in februari 2022 overgenomen door Bumble Inc., het moederbedrijf van Bumble, Badoo en nu Fruitz. Het Bumble-platform geeft gebruikers de kans om elkaar te leren kennen en evenwichtige, gezonde relaties op te bouwen.
Bumble werd in 2014 opgericht door CEO Whitney Wolfe Herd en was een van de eerste dating apps die vrouwen voorop stelt. Badoo, opgericht in 2006, is een van de pioniers op gebied van web- en mobiele dating producten.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Fruitz

Fruitz werd in 2017 opgericht in Parijs door Julian Kabab, Fabrice Bascoulergue, Arnaud Ruols en mee bedacht door Charles Bail. De app ontpopte zich al snel tot een van de snelst groeiende dating apps in Europa en moedigt open en eerlijke communicatie van dating intenties aan door middel van vier speelse fruitmetaforen: kersen, druiven, watermeloenen en perziken.
Fruitz werd in februari 2022 overgenomen door Bumble Inc., het moederbedrijf van Bumble, Badoo en nu Fruitz. Het Bumble-platform geeft gebruikers de kans om elkaar te leren kennen en evenwichtige, gezonde relaties op te bouwen.
Bumble werd in 2014 opgericht door CEO Whitney Wolfe Herd en was een van de eerste dating apps die vrouwen voorop stelt. Badoo, opgericht in 2006, is een van de pioniers op gebied van web- en mobiele dating producten.

Neem contact op met

axelle@talkie.be